Hoe boek ik de aankoop van ingevoerde goederen en douane kosten in?

Stel u ontvangt een aankoopfactuur voor goederen van een leverancier die buiten de EU gelegen is. Het gaat over een factuur van 50.000 euro. Vervolgens ontvangt u een factuur van de vervoersmaatschappij (denk TNT, FedEx, …) waarop invoerrechten, BTW op invoer en douane kosten staan.

  • Douane kosten: 80 euro
  • Invoerrechten: 2000 euro
  • BTW op ingevoerde goederen en douane kosten: 10.000 euro

Factuur van uw buitenlandse leverancier

Deze factuur inboeken is eenvoudig. U boekt deze factuur als een nieuwe aankoop met als leverancier de buitenlandse firma. U selecteert als type leverancier dus ook “Bedrijf buiten EU”. Verder geef u bij bedrag 50.000 euro in en geeft u 0% BTW in.

Na opslaan van deze aankoop zal Cashaca het bedrag van 50.000 euro automatisch opnemen in vak 81 van de BTW aangifte (Indien het om de aankoop van handelsgoederen ging)

Factuur van vervoersmaatschappij

U verdeelt de bedragen op de factuur tussen BTW en de overige kosten. In ons voorbeeld dus 10.000 euro BTW, en 2080 overige kosten.

U geeft deze factuur ook in als een aankoop maar nu met als leverancier uw vervoersmaatschappij. Dit is normaal gezien een Belgische firma met een Belgisch BTW nummer. U selecteert als type leverancier dus “Belgisch bedrijf”.

Als bedrag excl. BTW geeft u de niet-BTW kosten in (2080 euro in ons voorbeeld). Bij BTW percentage selecteert u de blanco optie. Hierdoor kan u nu in het veld hiernaast rechtstreeks het BTW bedrag in euro ingeven. U geeft hier het BTW bedrag op de factuur in (10.000 euro in ons voorbeeld).

Als type aankoop selecteert u verder “Overige diensten”. Bij omschrijving kan u indien u wenst verwijzen naar de andere factuur als referentie voor uzelf.